Categorieën
Gezondheid

5 huidbescherming tips voor de zon

Top 5 huidbescherming tips voor de zon. Als je gezond van de zon wil genieten, moet je je huid op de juiste manier beschermen en dat kan met deze 5 handige tips.

De zon kan je huid beschadigen en daardoor veroudert je huid en krijg je sneller last van rimpels. Te lang onbeschermd in de zon zitten, kan ook huidkanker veroorzaken. Het is dus ontzettend belangrijk je huid te beschermen.

UVB en UVA
UVB stralen zijn verantwoordelijk voor de verbranding van je huid, UVA stralen dringen verder door in de huid en werken een snellere veroudering in de hand. Je hoeft helemaal niet te gaan zonnebaden om in contact te komen met UVA stralen. Deze stralen dringen ook door de wolken en ramen. Je merkt er dus helemaal niets van. Gebruik dus elke dag een crème met Sun Protection Factor 15. Als je effectief gaat zonnebaden dien je minstens een SPF van 30 tot 70 te gebruiken, afhankelijk van je huidtype.

Wat als je al een tintje hebt?
Je hebt van nature uit een donkere uit of je hebt al een bruin kleurtje door het zonnen? Toch heb je nog bescherming nodig. Het bruine tintje dat je al hebt, beschermt je in lichte mate maar je kan nog steeds verbranden. Als je dat bruine kleurtje door de zonnebank hebt gekregen, ben je zelfs helemaal niet beschermd. Een zonnebank bruint via UVA stralen en biedt dus geen bescherming tegen UVB stralen.

Een gevoelige huid
Als je een gevoelige huid hebt, kun je vaak allergisch reageren op zonnecrèmes. Ga eens kijken bij de producten voor kinderen en baby’s want deze zijn meestal perfect geschikt voor een gevoelige huid. Zonneproducten die een laagje op je huid leggen, sunblocks, geven vaak minder problemen dan sunscreens die in de huid dringen.

Smeren maar!
Begin je zonnecrème niet te smeren op het moment dat je al in de zon zit. Je dient het minstens een kwartier tot een half uur voor je gaat zonnen aan te brengen. Je eenmalig insmeren is ook geen optie. Je moet je minstens om de twee uur terug insmeren. Waterproof sunblock beschermt je in het water gedurende twintig minuten. Sla geen plekjes over. Let vooral op je nek, je lippen en je oren.

Accessoires
Je kan je ook tegen de zon beschermen met enkele hippe accessoires. Vergeet dus je zonnebril en zonnehoed niet als je naar het strand gaat.

Categorieën
Gezondheid

Waar zitten allemaal vitamines B in?

vitamine-bOntdek hier waar allemaal vitamines B in zitten. Bekijk in het overzicht waar veel vitamine B12 in voorkomt. B12 vitamines komen alleen voor in voedingsmiddelen zoals zuivel en vlees.

  • Vitamine B1: brood en graanproducten, aardappelen, groente, vlees en vleeswaren, melk en melkproducten.
  • Vitamine B2: melk en melkproducten, alsmede in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten. Let op: vitamine B2 kan niet tegen licht en daarom moet melk altijd donker worden bewaard.
  • Vitamine B3: vis, vlees, volkoren graanproducten, groente, aardappelen en cashewnoten. Daarnaast maakt het lichaam zelf vitamine B3 aan uit het aminozuur tryptofaan, dat een bestanddeel is van alle eiwitten in de voeding. Het komt bijvoorbeeld voor in kikkererwten, melk, bananen en chocolade.
  • Vitamine B5: groenten en fruit, vlees, volkorenproducten, peulvruchten, eieren, melk en melkproducten.
  • Vitamine B6: brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, vlees, eieren, vis, groente, melk, melkproducten en kaas.
  • Vitamine B8: lever, eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.
  • Vitamine B11: (groene) groenten, brood, aardappelen, (orgaan)vlees en zuivelproducten. Let op: bij verhitting kan 30 tot 80% van het foliumzuur verloren gaan.
  • Vitamine B12: deze vitamine komt uitsluitend voor in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Veganisten hebben een grote kans op een tekort aan vitamine B12. Zij zullen supplementen moeten slikken.